Hladovka nikoliv, zdravý půst ano

Říká se, že je půst prospěšný našemu zdraví, protože při něm dochází k řadě ozdravných a očistných procesů. Jak se má ale půst správně dodržovat, abychom neohrozili své zdraví? A pro které skupiny lidí není vhodný? Nejen na to jsem se zeptala Mgr. Radka Němce, odborníka na hubnutí a zdravý životní styl.

Jak může půst pomáhat lidem, kteří trpí např. revmatismem či astmatem?

Vždy záleží na tom, kterým směrem je půst veden. Půst v odborné terminologii není jen kompletním pozastavením příjmu potravy, ale omezením některých jídel či nutričních hodnot, nebo je veden v různém čase. Někdy je spojován či zaměňován za dietu. Půst tedy může být prospěšný i lidem s výše uvedenými onemocněními, neboť přijímaná potrava může být prostá od spouštěcích látek, alergenů. Pozor však, spouštěcím alergenem také bývá např. nevyrovnaná psychika, která může být nevyváženým půstem velmi nestabilní.

Doporučujete jej i lidem trpícím nějakými kožními onemocněními?


Určitě, vždy by ale o něm měl vědět příslušný ošetřující lékař, specialista, který pak konkrétní půst individuálně upřesní.

Jak dlouho by měl půst trvat? A je zapotřebí se o delším půstu poradit s lékařem?

Půst může být částečný, jednodenní i vícedenní. S délkou půstu se většinou pojí i psychická souvislost jako meditace, filozofické smýšlení apod. Pokud se někdo rozhodne jen tak si dát půst proto, že někde slyšel, že je to dobré, určitě by se měl o svém záměru poradit s odbornou veřejností nebo přímo s lékařem. Může velmi snadno vystavit svůj organismus fyziologickému šoku.

Pokud se rozhodneme držet krátký půst, jsme při něm omezeni pouze na menší fyzickou námahu? Nebo nás nijak neomezuje?


Krátký půst v trvání např. jednoho dne by neměl způsobovat žádné komplikace u lidí s lehkým a středně těžkým fyzickým zaměstnáním. Tedy v tomto případě není nutno se zásadně omezovat, i když je dobré mít stále na vědomí, že je organismus bez přímo dodávané energie. Vícedenní půsty pak pochopitelně potřebují omezení zejména v aktivitách anaerobních a fyzicky náročných

Jaká cvičení byste doporučil během půstu těm, kteří chtějí zhubnout?

Měly by to být lehké formy aktivity lokomoční, cyklicky se opakující a v trvání maximálně do 10 minut v jednom tréninkovém celku. Tyto celky by pak neměly přesáhnout frekvenci 2-3 za den. Konkrétně např. jízda na kole či rotopedu, vycházky, eliptický trenažér, stepper a podobně.

Při půstu bychom měli zřejmě udržovat pravidelný pitný režim. Jaké nápoje jsou pro nás vhodné?


Aby měl půst smysl, neměla by být potrava nahrazována kapalným skupenstvím (tekutou stravou). Existuje totiž mnoho preparátů a nápojů, které lze z nutričního hlediska považovat již za tekutou stravu, avšak výrobce či distributor ji nabízí jako např. energetické, čistící nebo metabolicky prospěšné nápoje. Během půstu bychom měli konzumovat především iontové nápoje, nikoli slazené, a suplementární stravu.

Půst není vhodný, pokud se cítíte být vyčerpaní.


Pro koho není půst v žádném případě vhodný?

Není vhodný pro lidi se zdravotním omezením, psychicky labilnější, fyzicky vytíženější, popř. svým okolím často vyčerpanějším.

Jaké zdravotní komplikace může půst způsobit?


Při nevhodně dodržovaném půstu může dotyčný vystavit svůj organismus nepřiměřenému fyziologickému šoku a v jeho důsledku pak zkolabovat, popř. si přivodit četná zranění, a to druhotně například při náhlé ztrátě orientace (zamotání hlavy).


Je pravdou, že půst může u některých lidí způsobit dokonce infarkt?


Nemyslím, že by půst měl přímou souvislost s infarktem myokardu. Pokud k této situaci došlo, jsem přesvědčen, že by nastala stejně dříve či později, a ne proto, že byl držen půst.

Jak se můžeme připravit na půst?

Není potřeba žádných příprav, neboť se pak bude záměr míjet účinkem. Půst by však měl být veden citlivě a v promyšlených opakovacích cyklech, nikoli nahodile a systémem „tak dlouho, jak to vydržím“.

A jak naopak poté přejít od půstu k obvyklé stravě?

Přechod by měl být pozvolný, vždy přímo úměrný délce půstu. V obecné rovině (ne vždy) platí, že přechodná doba by měla trvat stejně dlouho jako půst samotný, může obsahovat již obvyklou stravu dotyčného v malých a odtučněných dávkách.

Zdroj: meredit.cz

Vyberte si naše wellness pobyty na týden nebo kratší relaxační pobyty na víkend wellness víkend.
Wellness víkend Klasik
  • ubytování 1 osoby
  • skořicové zábaly nebo lymfatické masáže
  • 2× 1 hod. floating
  • 1× 30 min. infra sauna
  • navíc sleva 20% na případné další procedury v Relax centru
  • BONUS sleva 25% na ubytování a vybrané procedury při dalším pobytu
(3410,-) zlevněný na 2473,-